Læreplan i norsk

Kompetansemål for VG1 studieforberedende utdanningsprogram

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
  • reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
  • gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
  • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
  • bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
  • greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
  • skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer
  • bruke fagspråk til å beskrive setningsoppbygningen og sammenhengen mellom setninger i arbeid med tekster
  • kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
  • vurdere og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
  • skrive tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving på hovedmål og sidemål
  • sammenligne særtrekk ved norsk med andre språk og vise hvordan språklige møter kan skape språkendringer
  • gjøre rede for utbredelsen av de samiske språkene i Norge, fornorskingspolitikken og de språklige rettighetene samer har som urfolk

Kompetansemål for VG2 studieforberedende utdanningsprogram

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • lese norrøne tekster i oversettelse og sammenligne dem med tekster fra nyere tid
  • lese og tolke tekster fra 1500 til 1850 i kulturhistorisk kontekst og drøfte hvordan de er relevante i dag
  • utforske og reflektere over hvordan tekster fra romantikken og nasjonalromantikken framstiller menneske, natur og samfunn, og sammenligne med tekster fra nyere tid
  • reflektere over sakprosatekster og gjøre rede for den retoriske situasjonen de er blitt til i
  • skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
  • bruke tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle egne tekster
  • bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner
  • bruke fagspråk til å beskrive særtrekk ved norsk sammenlignet med svensk, dansk og norrønt
  • gjøre rede for den historiske bakgrunnen for språksituasjonen i Norge i dag

Kompetansemål for VG3 studieforberedende utdanningsprogram

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • analysere og tolke romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og reflektere over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og egen samtid
  • utforske og reflektere over hvordan tekster fra den realistiske og den modernistiske tradisjonen framstiller menneske, natur og samfunn
  • skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
  • skrive litterære tolkninger og sammenligninger
  • analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
  • bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner
  • skrive retoriske analyser og tolkninger av sakprosatekster
  • mestre språklige formkrav på hovedmål og sidemål og skrive tekster med etterrettelig kildebruk og et presist og nyansert språk
  • orientere seg i faglitteratur, vurdere kilder kritisk og skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige emner
  • gjøre rede for endringer i talespråk i Norge i dag og reflektere over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet

Gå til Utdanningsdirektoratet for å se alle læreplanene for norskfaget.